Att blogga kanske inte är det första du tänker på när det kommer till att driva en webbutik, men det kan faktiskt ha stort värde för verksamheten. En blogg är till exempel ett bra sätt att kommunicera med dina kunder och informera om produkter. Det är dessutom viktigt för att förbättra webbutikens SEO.

Så hjälper bloggen din försäljning

SEO handlar förenklat om att tala om för sökmotorer vad din hemsida handlar om. Målet med det är att hamna så högt upp i sökresultaten som möjligt. Om du till exempel har en webbutik som säljer städprodukter, kan en regelbundet uppdaterad blogg göra att du hamnar högre upp i sökresultat för det ämnet. Det kommer i sin tur att driva fler potentiella kunder till din hemsida och på så sätt öka försäljningen.

Hämta inspiration från andra bloggar

I början kan det kan vara svårt att veta vad du ska skriva om. Ett tips är att ta en titt på andra bloggar, och då särskilt de hos webbutiker. Sen är det bara att börja skriva. Börja enkelt och tänk inte för mycket. Fokusera på att skriva artiklar som handlar om just det du säljer. Behöver du inspiration kan du klicka här för ett bra exempel på blogg hos en webbutik.